Παρασκευή 24 Ιουνίου 2016

Ο ΚΑΒΑΚΟΣ ΚΑΙ ΤΑ... ΛΑΪΚΑ!



Όπως και να το κάνουμε, μία συνέντευξη με τον Λεωνίδα Καβάκο είναι, εκτός από σπάνια, και αρκούντως ενδιαφέρουσα! Ακόμη κι αν τον ρόλο του δημοσιογράφου τον επωμίζεται ο ακαταλληλότερος που θα μπορούσε να μας προκύψει. Εν προκειμένω, ο Λάμπης Ταγματάρχης! Αλλά, αυτό είναι μία άλλη (ενδεχομένως και πικρή) ιστορία, που δεν είναι της ώρας. Εξ άλλου, ο λόγος του σπουδαίου μουσικού έχει την ικανότητα να ξεπερνά την οποιαδήποτε… δυσαρμονία! Συμφωνείς δεν συμφωνείς με τις απόψεις του. Όσο κι αν μερικές φορές «ταράζεσαι» με το περιεχόμενό τους! Όπως για παράδειγμα, με αυτά που είπε για να υποστηρίξει την αντίθεσή του στη λαϊκή μουσική.

Δεν θα με «πείραζε» και δεν θα με «ενοχλούσε» διόλου που ο Λεωνίδας Καβάκος δεν εκτιμά τη λαϊκή μουσική και τα λαϊκά τραγούδια. Δικαίωμά του να απορρίπτει το «καλλιτεχνικό τους εύρος» και δικαίωμά του να τα τοποθετεί έξω από τα προσωπικά του γούστα. Αν για κάτι όμως μπορεί να «ελεγχθεί» ως προς την… τεκμηρίωση της άποψής του, αυτά θα ήταν: πρώτα ο άστοχος (και εν γένει αβάσιμος) ισχυρισμός του ως προς την υπεροχή της παραδοσιακής μουσικής έναντι εκείνης της λαϊκής και έπειτα το (εν πολλοίς) αφελές παράδειγμα με τον… Πλάτωνα και τον Μπαχ, η ουσία του οποίου συνοψίστηκε στη φράση-ερώτηση: Αν έχουμε τον Πλάτωνα και από την μια έναν ανατολίτικο αμανέ και από την άλλη τον Βach, με ποιον νομίζετε ότι θα ταίριαζε περισσότερο;

Ας «πιαστώ» από το τελευταίο. Προφανώς, η απάντηση σε ένα τέτοιο (θα τολμούσα να το πω και… έντεχνο) δίλλημα, είναι ότι ναι, ο Μπαχ «κολλάει» απόλυτα με τον Πλάτωνα! Όμως (και «μένοντας» στο… αρχαιοελληνικό μας κλέος), αναρωτιέμαι: ποια μουσική άραγε θα ταίριαζε σε έναν… Διόνυσο; Ποια μουσική θα μπορούσε να «δέσει» με τις τελετουργίες των Βακχικών μυστηρίων; Και πού «κουμπώνει» περισσότερο μουσικά ο Αριστοφάνης;

Σε ό,τι αφορά την (μάλλον) απέχθειά του για τον «ανατολίτικο αμανέ», φρονώ ότι ο Λεωνίδας Καβάκος μοιάζει να αγνοεί μια ιστορική πραγματικότητα. Ότι δηλαδή ο αμανές δεν είναι «τουρκικό εφεύρημα», καθώς οι «ρίζες» του απλώνονται από την αρχαία Ιωνία μέχρι το Βυζάντιο. Και φυσικά (μιας και λάτρης της παράδοσης), λίγο αν αφουγκραζόταν τις ψαλμωδίες της βυζαντινής μουσικής, ίσως ανακάλυπτε μέσα της πολλά (και ενδιαφέροντα) στοιχεία… ανατολίτικων αμανέδων!

Θέλω όμως να πω και κάτι για όλους αυτούς που δεν έχασαν την ευκαιρία να ξεχυθούν από τα διαδικτυακά σπήλαια για να «του την πέσουν»… πολιτιστικά! Εκφράσεις και σχόλια του τύπου: «να πάει να γαμηθεί ο Καβάκος», «υπάρχουν χιλιάδες σαν κι αυτόν», «ε και τι έγινε που παίζει το οργανάκι του», μόνο θλίψη προκαλούν! Γιατί, άλλο να διαφωνείς και να κρίνεις και άλλο να μουγκρίζεις σαν το τελευταίο κουτσαβάκι της πιάτσας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου